Sikkerhetskurs 4. til 6. oktober 2018

Hvem trenger sikkerhetskurs?

Alle som vil begynne å skyte med pistol eller revolver.

Du må ha gjennomført og bestått sikkerhetskurs for å kunne delta på konkurranser tilknyttet Norges Skytterforbund.
Det er også ett av kriteriene for å kunne erverve eget våpen til konkurranse.

Medlemmer av Asker skyteklubb og andre som har lyst til å prøve seg før de evt. melder seg inn, kan delta på rekruttskytingen på onsdager uten sikkerhetskurs. Men ønsker dere å delta på andre aktiviteter i klubben så må dere ha gjennomført og bestått sikkerhetskurset.

Hva gjennomgås på et sikkerhetskurs?

På sikkerhetskursene er, som navnet tilsier, hovedtemaet «sikkerhet». Sikker opptreden på skytebanen, sikker oppbevaring av våpen og sikker behandling av våpen og ammunisjon. I tillegg vil du få en grunnleggende innføring i håndvåpen og skyteteknikk.

Siste kursdag avholdes også avsluttende eksamen fra Norges Skytterforbund.

Etter dette, når kurset er fullført og prøven bestått, tilbyr vi en pratisk del hvor det vil være mulig å få prøve en rekke våpen i forskjellige størrelser og kaliber. Her vil du få tips om hva som er egnet til hvilke konkuranser. Dette er ikke obligatorisk for å bestå kurset, men kan være en fin erfaring, hvis du senere vurderer å skaffe deg ditt eget våpen.

Kursene.

Asker skyteklubb arrangerer 4 sikkerhetskurs i året. 2 i høstsemesteret og 2 i vårsemesteret.
Kursene kjøres alltid over tre dager; torsdag – lørdag.

Torsdag 18.00 – 21.00
Fredag 18.00 – 21.00
Lørdag 10.00 – 14.00

Hva du må ta med på kurset.

Til de 2 første kveldene trenger du ikke å ta med noe, (Alle klubbens medlemmer tar med gyldig medlemskort første kurskveld). Men vi anbefaler at du tar med skrivesaker så du kan gjøre notater.

 

Påmelding:
kurs@askerskyteklubb.org

Sted:
Olledalen skytesenter.

Pris:
kr 1.000,- for medlemmer av Asker skyteklubb
kr 1.250,- for ikke-medlemmer

Pengene settes inn på konto 1644.27.62663, husk å merke innbetalingen med «sikkerhetskurs» og navn. Ikke sett inn penger før du har fått en bekreftelse på at du har kommet med. Pengene må være satt inn senest dagen før kursstart.

Approbert stevne Standardpistol

Asker Skyteklubb arrangerer aprobert stevne i øvelsen Standardpistol.

Vi har som mål å arrangere flere approberte (åpne) stevner i tiden fremover. 

Den 1. september starter vi med Standardpistol også kalt finpistol.
Som øvelsen sier er det kun finpistol (kal. .22) øvelsen gjelder for.
For de som ikke er kjent med hva et approbert stevne innebærer, betyr dette ganske enkelt at stevnet er åpent for deltakere fra eksterne klubber og godkjent av NSF.

Øvelsen standardpistol utføres på følgende måte:

Avstand: 25 meter

Skive: Presisjonsskive

Antall Skudd: 60 

Prøve serie: 5 skudd ,150 sekunder. Ikke poengivende.

Første runde:

5 skudd på 150 sekunder x 4 (20 skudd)

Andre runde:

5 skudd på 20 sekunder x 4 (20 skudd)

Tredje runde:

5 skudd på 10 sekunder x 4 (20 skudd)

 

Presisjonsskivene går fra 1-10 poeng og krever derfor høyere presisjon enn duellskivene vi skyter på ved trening og i hurtigserien.

Det er vanlig å skyte med rullende sikter. Det kan derfor vær lurt å skyte inn våpnene på forhånd.
Rullende sikte ser slik ut, der den grå rundingen er det svarte på presisjonsskiven.

Vi vil ha 2 startnummer. Dvs at dersom det er ledig plass kan du skyte 2 runder. 

Start Førstestartnummer: 10:00 (totalt 10 skyttere)

Andre Startnummer : 1200 (totalt 10 skyttere)

Vi tester påmelding via min idrett for dette stevnet. Da er du sikret plass eller får beskjed dersom det er fullt.

 

Det er behov for hjelp:

Vi trengerer 2 dommere og 2 assistenter til hvert av startnummerene. Si i fra til Thomas dersom du kan hjelpe til tlkongsvik (at) gmail.com.

Oppussing av skytehall

Vi er omsider i enden av tunnelen etter nesten to måneders hardt arbeid med å pusse opp innebanen.

Det er ingen tvil om at innsatsen til alle som har stilt opp har vært helt fantastisk og resultatet har blitt kjempebra!

83 medlemmer har møtt opp 248 ganger og til sammen har dette utgjort nesten 1000 dugnadstimer.

Dette er det bare å ta av seg hatten for!!
Det har også blitt gjort mye arbeid bak kulissene, slik som innkjøp, bygging av nytt ammoskap, planlegging og tilrettelegging.

TUSEN TAKK til alle som bidratt på en eller annen måte, vi ses i den “nye” skytehallen når sommerferien er over.

 

Til bildegalleriet fra oppussingen.

Lei av dugnad enda .. ?

….det er vi og!!!
 
Det er derfor hyggelig å kunne bekrefte at det nå går mot slutten av prosjektet på innebanen!
 
Det gjenstår en del finpuss og rydding/vasking, så vi håper til tross for mye dugnadsmas at ett antall alikevel kan stille på dugnad.
 
Vi planlegger følgende dager:
– Onsdag 11.07.2018 fra kl 1800.
– Torsdag 12.07.2018 fra kl 1800.
 
Hvis alt går som det skal forventer vi at dette blir de siste felles dugnad og åpning av banen kort tid etter.
Påmelding til ruben.sandnes@gmail.com.
 
Benytter igjen anledningen til å takke alle som har stilt opp på gjentatte dugnader, uten dere hadde vi ikke kommet dit vi er i dag. :=)
 
Relatert bilde
 
Mvh Ruben Sandnes
Formann ASK.
1 2 3 10